Solibos årlige kick-off på Gran Canaria

Kombinasjonen av den mørke vintertiden i Norge og et relativt høyt tempo i selskapet, førte til at det ble besluttet å ta med alle ansatte en uke til Gran Canaria. Denne uken ble brukt til en god blanding av jobb og sosialt. Nå er vi tilbake i Norge med fullt oppladede batterier, og et enda tydeligere bilde av hva som er viktig for selskapet og våre kunder det kommende året.

Hvorfor reiste vi til Gran Canaria?

Grunnene til at vi endte med å dra til Gran Canaria kan oppsummeres i fire forhold: Temperatur, reisevei, tidsforskjell og pris.

Gran Canaria er det stedet i verden med minst temperaturvariasjon gjennom året. I januar ligger temperaturen jevnt på mellom 20 og 25 grader – helt perfekt. Når det i tillegg er relativt kort reisevei med en 5 timer og 40 minutters flytur er det også mulig å bli med for ansatte som kun har anledning til å delta noen dager i løpet av uken på grunn av familie eller andre forpliktelser. At det kun er én time tidsforskjell er fint av flere grunner. For det første slipper man å snu døgnet. For det andre er det veldig praktisk med tanke på kontakt med kunder i løpet av den uken vi er bortreist – for hjulene må jo holdes i gang på den fronten også. Til syvende og sist har det lite å si hvor flott det høres ut, om det ikke er økonomisk gjennomførbart. Den gode nyheten er at man etter den første uken i januar er utenfor høysesong, og både fly og hotell er derfor relativt rimelig. Vi fikk gjennomført arrangementet med fly og seks overnattinger på et 4-stjerners resort med frokost og middag inkludert for under 10.000 kroner pr. ansatt.

Hva har vi gjort?

I løpet av uken har de ansatte i fellesskap jobbet med planer for det kommende året, fått faglig påfyll og reflektert over selskapets og egen utvikling. I løpet av uken har det også vært nok av arenaer for å bli bedre kjent med kolleger; ved poolbaren eller padeltennisbanen på hotellet, langs strandkanten, eller over middag på en restaurant på kveldstid.

Vi arbeidet en lengre økt fra klokken 9-13, og en kortere økt fra 18-20. På denne måten fikk vi tid til å utnytte en del av den tiden midt på dagen mens solen var fremme til å slappe av litt i varmen.

Faglig innhold

På den faglige siden har vi jobbet med disse temaene:

  • Continous Improvement – identifisert selskapets prosesser og prosessenes effektiviseringspotensial

  • OKRs – definert ambisjoner og mål for alle avdelinger med rammeverket Objectives and Key Results

  • Risikoseminar – identifisert risiko i linja og fått satt det på blokka til ledelsen

  • Tilbakemeldinger – gitt og fått tilbakemeldinger av kolleger

  • Personlig utvikling – satt oss mål for hva vi skal forbedre oss på i kommende periode

Vi har hatt tid til flere runder med åpne diskusjoner om aktuelle temaer, blant annet rundt kultur, verdier og teknologi. Vi har satt ned tre arbeidsgrupper, som hver har fått i oppgave å fokusere på én av Solibos verdier det kommende året. Solibo sine verdier er: Kundeorientert, utviklende og handlekraftig.

Jeg ser virkelig frem til å implementere verdien vår “kundeorientert” i enda større grad i arbeidet vi gjør hver eneste dag. Forvaltningsavdelingen jobber hver dag med å forenkle styrets hverdag. Vi setter stor pris på interaksjon med styrelederne i boligselskapene vi forvalter. Målet vårt er å sørge for at kundene er fornøyde , og jeg mener vi alltid skal jobbe for å heve nivået på våre leveranser ytterligere
— Aslak

Sosiale tilstelninger

Det har også vært gode muligheter for utflukter eller opplevelser i løpet av uken, for de som har ønsket det. Eksempler på aktiviteter ansatte i Solibo har gjort i løpet av seminaret er:

Utsikten over fjellene fra turen til Haakon og Aslak

Haakon og Aslak leide bil og dro på roadtrip for å utforske øya

Seilbåter langs brygga i Mogán

En liten gjeng dro til den nydelige havnebyen Puerto de Mogán og så på solnedgangen

Dykkerutstyr

Helene har prøvd dykking for første gang

 


Hva synes de ansatte?

Lasse har savnet å ha tid til å prate sammen med kollegaer i en hektisk hverdag. I hverdagen blir man fort oppslukt i eget arbeid. Derfor er det ikke alltid så enkelt å få med seg hva som skjer i de andre avdelingene i Solibo, og i selskapet som helhet. Ikke minst har man fått tid til å prate sammen om ting som foregår utenom jobb. Dermed har vi fått anledning til å bli litt bedre kjent med hverandre.

 

Camilla sier at det ikke er en selvfølge at man gjør noe slikt.

Jeg synes det for det første er fint at Solibo ser verdien av å ta de ansatte bort for å jobbe med selskapskultur og ting det kanskje ikke er like lett til å fokusere på i den vanlige jobbhverdagen. Det skaper også samhold på en egen måte å bruke tid sammen utenfor jobb, selv om det er mye fokus på fag. Jeg sitter igjen med masse motivasjon og inspirasjon etter denne uken.
— Camilla

Hvilke erfaringer har vi gjort oss?

Under evalueringen på slutten av seminaret var tilbakemeldingen på både organisering og innhold i hovedsak gode. Likevel har vi gjort oss noen erfaringer vi tenker å endre til neste gang:

  • Arbeide én lenger dag i bytte mot en dag hvor vi heller tar helt fri og drar på en felles utflukt.

  • Dra uken senere. Det ble litt for hektisk å reise etter kun én uke på jobb i det nye året. Noe mer tid til å ta i mot nye ansatte og sette i gang årets prosesser før vi drar tror vi ville gitt en bedre opplevelse.

  • Ta med egen prosjektor. Fasilitetene på konferansesenteret på hotellet var ikke de beste




Vurderer dere å gjøre det samme?

For Solibo var dette en god opplevelse, og vi har konkludert med at den tiden vi bruker på dette står seg i forhold til alternativkostnaden av tapt arbeid. Om dere vurderer å gjøre det samme i deres selskap er dere velkommen til å ta kontakt for å høre enda mer om hvilke erfaringer vi har gjort oss.

Alle heltidsansatte samlet på seminar i San Agustin
Forrige
Forrige

Solibo reddet borettslaget fra konkurs

Neste
Neste

Internship