Viktige punkter til Budsjettprosessen 2024

Med budsjettsesongen rett rundt hjørnet, vil vi dele noen generelle betraktninger i forkant av arbeidet slik at dere i styret vet hva boligselskapet kan forvente av kostnadsutvikling i året som kommer.

Inflasjon
Konsumprisindeksen (KPI) økte med 6,3% fra august 2022 til august 2023. Det er enda usikkerhet rundt hvor mye allerede vedtatte rentehevinger og kommende rentehevinger vil bidra til å dempe prisveksten frem mot januar, hvor de fleste leverandører velger å justere prisene sine. Det vil dermed være fornuftig at boligselskapet budsjetterer kostnadsøkning på sine tjenester i takt med den sist kjente konsumprisindeksen ved utarbeidelse av budsjettet. Eksempler på dette vil være vaktmestertjenester, renholdstjenester, tv- og bredbåndstjenester med mer.

Energikostnader

Fremtidsutsiktene for strømprisene er vanskelig å fastslå, men gjennomsnittprisen for strøm fremover ser ut til å kunne bli noe lavere basert på prognoser som nå foreligger. Det vil være fornuftig å ta utgangspunkt i erfaringer fra inneværende og tidligere år når man skal budsjettere kostnader til felles strøm og eventuell oppvarming i et ellers usikkert strømmarked.

Lån

Styringsrenten har hittil i år blitt økt med 1,50 % siden starten av 2023. Det er forventninger om en ytterligere renteheving i desember på 0,25 %. For boligselskaper vil dette innebære at man vil kunne se markedsmessige rentenivåer på mellom 6 - 8 % innen utgangen av 2024.

Forsikring

Forsikringspremien blir normalt justert årlig basert på endring i byggindeksen. Det kan i tillegg komme justeringer i forsikringspremien som følge av skadehistorikk og sikringstiltak. Solibo har et samarbeid med Gjensidige Forsikring, og din forvaltningskonsulent kan bistå deres boligselskap med å innhente tilbud og gi en vurdering av betingelsene.

Vedlikehold

Vedlikehold er en av styrets viktigste oppgaver, og budsjettering av vedlikehold vil være budsjettposten styret vil ha størst innvirkning på i budsjettarbeidet. Bygningsmasse forfaller over tid, og man kommer ikke utenom å utføre vedlikehold nå og da. Mange styrer synes det er vanskelig å vurdere hvilke vedlikeholdsbehov som må gjennomføres. For å være sikker på at rett tiltak blir utført til rett tid lønner det seg å ha en vedlikeholdsplan. Med en god plan for vedlikeholdet vil dette bidra til en forutsigbar økonomistyring og man unngår i større grad uforutsette kostnader som kan være en utfordring for flere boligselskaper.

Ønsker dere å høre mer om vedlikeholdsplan eller bestille dette for deres boligselskap, kan dere ta kontakt med din forvaltningskonsulent. Dere kan også lese mer om vedlikeholdsplan her.

Kommunale avgifter

Prisendringer i de kommunale avgiftene fastsettes av den enkelte kommune hvert år. Informasjon om forventede prisøkninger finner du på kommunens hjemmesider.

Felleskostnader

Som følge av endrede kostnader i et boligselskap kan det være nødvendig at det må gjøres justeringer av felleskostnadene. Dette for at boligselskapet skal ha økonomi til å håndtere boligselskapets faste kostnader, sikre tilstrekkelig likviditet, samt sørge for å ha et handlingsrom til å møte uforutsette kostnader.  

Forrige
Forrige

8 steg for årsmøte og generalforsamling

Neste
Neste

Solibo – En totalleverandør for ditt boligselskap