Informasjon til budsjett 2025
Vi har nå startet budsjettarbeidet for 2025, og i den forbindelse ønsker vi å dele noen generelle betraktninger på forhånd. Dette vil gi styret en bedre forståelse av hva boligselskapet kan forvente av kostnadsutviklingen det kommende året.
Inflasjon
Tjenestene i boligselskapet justeres vanligvis i tråd med konsumprisindeksen (KPI) hvert år. Denne indeksen viser den generelle prisveksten i samfunnet.
I budsjettutkastet for 2025 er det lagt til grunn en KPI-økning på 3,5 % for tjenestene. For de fleste boligselskaper utgjør tjenester som vaktmestertjenester, renhold, og TV/internett en stor del av kostnadene, og derfor benyttes denne KPI-indeksen. Noen tjenester vil imidlertid ikke bli regulert etter denne indeksen, og disse vil bli omtalt særskilt i budsjettforslaget våre kunder mottar av oss.
Energikostnader
Fremtidsutsiktene for strømprisene er usikre, men prognosene tyder på at gjennomsnittlig strømpris fremover kan bli noe høyere. Det er derfor fornuftig å basere budsjettet for felles strøm og eventuell oppvarming på erfaringer fra inneværende og tidligere år, særlig med tanke på det usikre strømmarkedet.
Lån
Styringsrenten har økt betydelig de siste to årene. Det er nå forventninger om at sentralbanken kan komme til å senke renten i løpet av 2025, men det er usikkerhet knyttet til når dette vil finne sted.
Forsikring
Forsikringspremien blir normalt justert årlig basert på endring i byggindeksen. Det kan i tillegg komme justeringer i forsikringspremien som følge av skadehistorikk og sikringstiltak. Solibo har et samarbeid med Gjensidige Forsikring, og din forvaltningskonsulent kan bistå deres boligselskap med å innhente tilbud og gi en vurdering av betingelsene.
Vedlikehold
Vedlikehold er en av styrets viktigste oppgaver, og budsjettering av vedlikehold vil være budsjettposten styret vil ha størst innvirkning på i budsjettarbeidet. Bygningsmasse forfaller over tid, og man kommer ikke utenom å utføre vedlikehold nå og da. Mange styrer synes det er vanskelig å vurdere hvilke vedlikeholdsbehov som må gjennomføres. For å være sikker på at rett tiltak blir utført til rett tid lønner det seg å ha en vedlikeholdsplan. Med en god plan for vedlikeholdet vil dette bidra til en forutsigbar økonomistyring og man unngår i større grad uforutsette kostnader som kan være en utfordring for flere boligselskaper.
Ønsker dere å høre mer om vedlikeholdsplan eller bestille dette for deres boligselskap, kan dere ta kontakt med din forvaltningskonsulent. Dere kan også lese mer om vedlikeholdsplan her.
Kommunale avgifter
Prisendringer i de kommunale avgiftene fastsettes av den enkelte kommune hvert år. Informasjon om forventede prisøkninger finner du på kommunens hjemmesider.
Felleskostnader
Som følge av endrede kostnader i et boligselskap kan det være nødvendig at det må gjøres justeringer av felleskostnadene. Dette for at boligselskapet skal ha økonomi til å håndtere boligselskapets faste kostnader, sikre tilstrekkelig likviditet, samt sørge for å ha et handlingsrom til å møte uforutsette kostnader.